Grunnleggende ferdigheter er en forutsetning for elevenes
utvikling.
Digitale ferdigheter er en av disse ferdighetene. Slik dagens
samfunn fungerer er vi avhengige av å kunne bruke digitale verktøy for å kunne
fungere i samfunnet.
Jeg tror at kravene til våre digitale ferdigheter kommer
til å bli større og større etter hvert som teknologien utvikler seg. Digitale
ferdigheter som grunnleggende ferdighet er med andre ord ganske nødvendig.
Elevene er nødt til å lære seg hvordan de skal kunne bruke alle de ulike
digitale verktøy vi omgir oss med.
Digitale ferdigheter er noe vi ikke bare utvikler på skolen,
men også hjemme, kanskje i størst grad hjemme? Dagens elever vokser opp med
digitale verktøy rundt seg og de lærer fort hvordan de skal bruke disse.Mine tanker om dette er at den utviklingen elevene oppnår hjemme vil en dag stagnere, når elevene behersker de digitale utfordringer de opplever i hverdagen, hvilke utfordringer vil de da møte?
Det
som er viktig for skolen er å utvikle elevenes digitale ferdigheter slik at
elevene klarer å bruke ferdighetene sine på en rett måte. Hvordan skolen skal få til å legge til rette for dette er et ganske stort spørsmål..
De må lære hvordan, hvorfor og
når de skal bruke side digitale ferdigheter tenker jeg.
Utviklingen av grunnleggende ferdigheter stopper ikke opp (eller bør ikke det). Å lese på 7. trinn er noe annet og mer enn å kunne lese på 2. trinn. Slik er det med alle ferdighetene. Samtidig styrker de fem ferdighetene hverandre. Vi kan bruke lesing eller muntlig samtale til å avklare, forstå og løse matematiske problem. I en norsktekst kan det være tall, størrelser, forhold, geometri som det trengs regneforståelse for å tolke.
SvarSlettDe digitale ferdighetenes plass i kunnskapsløftet tror jeg bare blir større og større. Likevel skal vi huske at den er avhengig av de andre fire grunnleggende ferdighetene til en større grad enn omvendt.
SvarSlettJeg er helt enig med deg når du sier at de digitale ferdighetene utvikler seg størst hjemme. Mange barn lærer seg å åpne foreldrenes iPad før de lærer å gå. Kanskje skremmende å tenke på, men med alle de endeløse mulighetene digitale verktøy gir oss, ser jeg på det som positivt at barn blir mer og mer kjent hvordan de bruker digitale verktøy. Bare det ikke går over stokk og stein, da. Men det igjen er jo en annen sang...