tirsdag 7. oktober 2014

Elever i møte med naturen.


I dagen skole skjer det meste av undervisningen i klasserommene, men det finnes andre undervisningsarenaer også. Naturen, den største av de alle, er nok en undervisningsarena som kanskje ikke blir brukt for det den er verd.
De fleste barn på barnetrinnet liker å være ute, de liker å være i aktivitet og de er kreative. Hvorfor skal man som lærer da ikke ta i bruk dette?

Naturen har mye å by på, mye som kan brukes til å utvikle elevenes kunnskap og ferdigheter. Ved å gå ut i naturen å se, kan man se mye. Man kan se former og bokstaver eller andre tegn og symbol som gir mening. Her kommer elevenes kreativitet inn, for eksempel kan noen elever se en eller annen bokstav i nesten alt de ser når de kommer ut døra.

Man kan bruke naturen til så mangt, ikke minst inspirasjon!

Siden jeg ikke hadde mulighet til å være med på turen vi skulle gå på samlingen, så måtte jeg gå meg en tur for å hente litt inspirasjon selv. Jeg måtte ikke gå langt før jeg møtte på en liten krabat som fikk meg til å tenke. Dette ekornet er foreløpig navnløst, men riktig så imøtekommende. Ekorn, små søte dyr som man egentlig ikke tenker så mye over at de er rundt oss, men de er jo der. Elevene skal ha kunnskap om dyrelivet vi omgir oss med og derfor fikk jeg en ide. Dette ekornet var tydeligvis vant med mennesker, siden det ikke var redd enda jeg var ganske nær. Dette møtet var jo spennende og morsomt for meg, hvordan ville det da vært for en elev?
Jeg tror elevene ville blitt kjempe gira hvis de hadde fått et sånt møte. Så hvorfor ikke prøve å få til et slikt møte?

Hadde elevene fått møte et ekorn på rimelig nært hold hadde det nok vært ganske spennende. Spenning og nysgjerrighet er to stikkord som nok er ganske sentrale for elever på barnetrinnet. Hadde elevene først fått et slikt møte, hadde vi hatt utallige muligheter for faglig etterarbeid innenfor blant annet naturfag og norsk. I naturfag kunne elevene sett på fakta om ekorner, for eksempel hva de spiser, noe som igjen kunne blitt et prosjekt. La elevene lage noe å spise til ekornet, se om det kommer tilbake? I norsk kunne de brukt dette møtet til inspirasjon til lesing og skriving.

1 kommentar: