tirsdag 7. oktober 2014

Lesing av skjermtekster

Nå sitter jeg og holder på med en norsk oppgave, fagtekst 1. I denne oppgaven har jeg valgt å se mer på skjermtekster, og om lesing av skjermtekster kan bidra til en norskfaglig utvikling. Det jeg fant ut etter å ha lest en del om skjermtekster,er hva skjermtekster er og hva de krever av leseren. Så er det med de som med mye annet, med rette forutsetninger kan det bidra til en faglig utvikling. En skjermtekst krever mer av leseren enn for eksempel en sammensatt tekst. Det å lese tekster på skjerm har mer og si en hva jeg selv trodde. For at lesing av skjermtekster skal kunne bidra til en faglig utvikling kreves det at leseren kan avkode og tolke, men leseren må også forstå det systemet teksten er en del av. Når vi leser en artikkel på internett, leder denne gjerne videre til andre artikler gjennom linker, vi må hele tiden tolke det vi leser og skille ut hva av teksten som er relevant. 
Min tanke om lesing av skjermtekster er at det kan bidra til en faglig utvikling innenfor norskfaget, men det forutsetter at leseren har de forkunnskaper som trengs. Det som blir det viktige er å ha kunnskap om hva lesing av ulike tekster krever av leseren, slik at man kan tilpasse tekstenes nivå til leserens. 

1 kommentar:

  1. Kan det tenkes av barn og unge lærer seg hvordan skjermtekster skal leses, forstås og brukes selv? I alle fall har de mye erfaring som er viktig å ta utgangspunkt i når det skal jobbes med skjermtekster. Hva med å skape skjermtekster selv?

    SvarSlett