tirsdag 7. oktober 2014

IKT og norsk

IKT er blitt en større og større del av oss som mennesker og vår hverdag etter hvert som tiden går. I dagens skole blir IKT brukt i mye større grad enn tidligere, og hvis utviklingen fortsetter slik (noe det ser ut til at den gjør..) så vil IKT etter hvert bli en ganske stor del av den norske skolen.
Da jeg gikk på skolen var det alltid stort hvis vi fikk bruke datamaskiner. Da jeg gikk på barnetrinnet tror jeg ikke vi brukte datamaskin en eneste gang. I dag når jeg besøker barnehagen hvor sønnen min går, ser jeg at til og med i barnehagen bruker de nyere teknologi. Det blir brukt nettbrett, pc og digitale foto rammer. Det er ikke noen tvil om at den digitale utviklingen har gått fort de siste årene.
Hva har dette å si for skolen og elevene? 
Skolene er i dag pålagt til å bruke digitale verktøy i undervisningen. De digitale verktøyene vi har rundt oss og som vi selv bruker hver dag er verktøy vi kanskje ikke alltid tenker over, men som kan bidra til faglig utvikling i flere situasjoner.
MEN, det forutsetter at en har kunnskap om de verktøyene vi ønsker å bruke.
Dagens unge er av den generasjonen som kalles "de digitale innfødte" hva som menes med det kan vi selv se i dagens samfunn. Lærere møter elever som har større kunnskap om IKT enn de selv, og barn ned i 2års alderen behersker å bruke en smart telefon. Når jeg skriver det, hører jeg selv hvor utrolig det høres ut, men det er nå engang slik det er.

I skolen er det naturlig å bruke IKT i norskfaget, elevene kan skrive og innhente informasjon ved hjelp av ulike digitale verktøy. Norsk er et stort skolefag som mange tenker inneholder lesing og skriving, men lesing og skriving innebærer mer enn hva mange tenker..

1 kommentar:

  1. Her skriver du blant annet om grunnleggende ferdigheter i norskfaget. IKT kan fungere som katalysator og gjøre arbeidet med de fire andre ferdighetene mer konkret og meningsfullt.

    SvarSlett