tirsdag 7. oktober 2014

Nettvett


Nettvett er et stort tema, og når det er snakk om IKT er det naturlig å ta dette opp. Nettvett handler jo som vi vet om å oppføre seg ordentlig på nett. Det kan være det å være kritisk til hva man leser, ikke oppgi navn eller å skille mellom sannhet og løgn. Nettvett handler om at man skal vite hva man gjør på internett og hvilke følger dette får.
Hvilken opplæring får elevene når det gjelder nettvett?


Hvordan skolene gjør det i dag det vet jeg rett og slett ikke, men det jeg vet er at jeg kan gå inn på nettet og før jeg har surfet i 5 minutter har jeg garantert funnet en eller annen ungdom som ikke har tenkt over generell nettvett. Så jeg lurer ganske enkelt på hvilken opplæring elevene får. Jeg blir titt og ofte ganske sjokkert over å se hvordan enkelte unge mennesker oppfører seg på nett, og jeg klarer ikke helt å forstå hvordan disse menneskene har fått noen form for opplæring.. 

3 kommentarer:

  1. Jeg har alltid syntes det er underlig at ikke høflighet, skikk og bruk, hensyn til andre, gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg (og ikke omvendt) - at ikke dette også naturlig skal gjelde for vår "adferd" på nettet. Hvorfor er det så mange som forgår seg digitalt?

    SvarSlett
  2. Mange elever har nok også dessverre også foreldre som selv ikke har verken nettvett eller kildekritikk når de ferdes på internett. Jeg trenger ikke gå lenger enn facebook for å finne "venner" som deler og liker artikler og nettsider som har klare rasistiske eller støtende innhold. Slik jeg tolker det skulle nok nettvett-opplæringen på skolen også involvert foreldrene. Slik at de også blir obs på hvilke holdninger de kan bringe videre til sine barn.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i at dette er et viktig tema. På skolen der tvillingene mine er elever, hadde vi en temakveld ang. nettvett. Der måtte vi foreldre samarbeide med elevene om ulike oppgaver, før vi mot slutten hadde en oppsummering hvor vi lagde noen felles "kjøreregler" for hvordan vi alle skulle oppføre oss på nett. Tror ungene våre syntes det var nyttig å ha oss foreldre med på en slik kveld.

    SvarSlett