På andre samling hadde vi en time hvor vi fikk prøve ut
padlet. Jeg må si at padlet er en av de tingene jeg faktisk ble litt overrasket
over. Jeg har så vidt hørt om padlet før, men aldri prøvd det ut selv. Det som
overrasket meg mest var hvor utrolig brukervennlig og enkelt det var å bruke.
Ofte synes jeg slike programmer kan være tungvinte å bruke, noe som fører til
at man orker nesten ikke tenke på hvordan man kan bruke det i undervisning
eller lignende, fordi man tenker at man kanskje ikke blir å bruke det. Der var
det padlet overrasket meg, tankene om hvordan man kunne brukt dette trengtes
ikke tvinges frem.
Jeg tenker at padlet kan brukes til mange formål i
undervisning. Det kan brukes som en arena for å dele faglig arbeid, alt fra
norskfaglige tekster til spørsmål som medelever kan svare på. Det kan også
brukes som en arena for faglig diskusjon, hvor både elever og lærere kan være
aktive. For å dra frem en ting jeg tenker padlet kan brukes til så er det som
oppslagstavle. Både elever og lærere kan dra nytte av å ha en liten
oppslagstavle med informasjon og gjøremål. I padlet er det bare å lage en ny
liten boks hvor man kan skrive informasjon. Si at en klasse hadde hatt en
padlet for norskfaget, hvor lekser, planer og annen informasjon hadde vært
innskrevet. Da kunne elever og lærere fulgt med på denne og alle kunne kommet
med kommentarer og spørsmål. Hvis det var noe uklart med oppgaver eller annen
informasjon så var det bare å spørre.
For noen klasser kunne nok dette fungert, men for andre
ikke. Det som er det viktigste er at med padlet er det mange muligheter.
Her er en liten padlet hvor det bare er å skrive! Skriv
gjerne om hvordan du tenker padlet kunne vært brukt i undervisning. http://padlet.com/keilinnjohansen/wiq3nujuchs6
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar