lørdag 22. november 2014

Padlet



På andre samling hadde vi en time hvor vi fikk prøve ut padlet. Jeg må si at padlet er en av de tingene jeg faktisk ble litt overrasket over. Jeg har så vidt hørt om padlet før, men aldri prøvd det ut selv. Det som overrasket meg mest var hvor utrolig brukervennlig og enkelt det var å bruke. Ofte synes jeg slike programmer kan være tungvinte å bruke, noe som fører til at man orker nesten ikke tenke på hvordan man kan bruke det i undervisning eller lignende, fordi man tenker at man kanskje ikke blir å bruke det. Der var det padlet overrasket meg, tankene om hvordan man kunne brukt dette trengtes ikke tvinges frem.
Jeg tenker at padlet kan brukes til mange formål i undervisning. Det kan brukes som en arena for å dele faglig arbeid, alt fra norskfaglige tekster til spørsmål som medelever kan svare på. Det kan også brukes som en arena for faglig diskusjon, hvor både elever og lærere kan være aktive. For å dra frem en ting jeg tenker padlet kan brukes til så er det som oppslagstavle. Både elever og lærere kan dra nytte av å ha en liten oppslagstavle med informasjon og gjøremål. I padlet er det bare å lage en ny liten boks hvor man kan skrive informasjon. Si at en klasse hadde hatt en padlet for norskfaget, hvor lekser, planer og annen informasjon hadde vært innskrevet. Da kunne elever og lærere fulgt med på denne og alle kunne kommet med kommentarer og spørsmål. Hvis det var noe uklart med oppgaver eller annen informasjon så var det bare å spørre.
For noen klasser kunne nok dette fungert, men for andre ikke. Det som er det viktigste er at med padlet er det mange muligheter.

Her er en liten padlet hvor det bare er å skrive! Skriv gjerne om hvordan du tenker padlet kunne vært brukt i undervisning. http://padlet.com/keilinnjohansen/wiq3nujuchs6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar