lørdag 22. november 2014

Bildefortelling

Når vi fikk oppgaven var jeg nok ikke så over entusiastisk, jeg tenkte med en gang at dette er noe jeg kommer til å bli plaget med. Det kommer til å ta tid og det kommer til å oppstå mange små utfordringer etter hvert. Der tok jeg feil, det gikk helt fint å lage bildefortelling, både med bilder, tekst og lyd. Bildefortelling er jo et verktøy som både elever og lærere kan ta i bruk. Det kan brukes til alt fra faglig introduksjon til multimodal tekstskaping.
Når jeg lagde min bildefortelling tenkte jeg at denne kunne brukes både som en introduksjon men også som noe man kunne ta opp igjen senere ved repetisjon. Har man først lagd en bra bildefortelling så er det jo ingenting i veien med å bruke den flere ganger.

Ofte når elever i dag lærer om multimodale tekster dreier det seg i hovedsak om tekst og bilde, men lyd er også en modalitet som kanskje trenger mer oppmerksomhet i en slik setting? Å lage en bildefortelling i Photostory er noe en elev kan klare. På hvilket trinn mener du en elev kan klare en oppgave som går ut på å lage en bildefortelling? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar