Når vi fikk oppgaven var jeg nok ikke så over entusiastisk,
jeg tenkte med en gang at dette er noe jeg kommer til å bli plaget med. Det
kommer til å ta tid og det kommer til å oppstå mange små utfordringer etter
hvert. Der tok jeg feil, det gikk helt fint å lage bildefortelling, både med
bilder, tekst og lyd. Bildefortelling er jo et verktøy som både elever og
lærere kan ta i bruk. Det kan brukes til alt fra faglig introduksjon til
multimodal tekstskaping.
Når jeg lagde min bildefortelling tenkte jeg at denne kunne
brukes både som en introduksjon men også som noe man kunne ta opp igjen senere
ved repetisjon. Har man først lagd en bra bildefortelling så er det jo
ingenting i veien med å bruke den flere ganger.
Ofte når elever i dag lærer om multimodale tekster dreier
det seg i hovedsak om tekst og bilde, men lyd er også en modalitet som kanskje
trenger mer oppmerksomhet i en slik setting? Å lage en bildefortelling i
Photostory er noe en elev kan klare. På hvilket trinn mener du en elev kan
klare en oppgave som går ut på å lage en bildefortelling?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar